Albanië is sterk afhankelijk van de landbouwsector, die goed is voor 20,3 procent van het BBP, 49 procent van de werkgelegenheid en 8,5 procent van de totale export. De groente- en fruitsector vertegenwoordigt 20 procent van de Albanese landbouw, maar draagt 36 procent bij aan de export.
Olijven en watermeloen zijn de twee belangrijkste landbouwproducten waarmee Albanië behoorlijk kan concurreren op de exportmarkten, ondanks een reeks obstakels die het concurrentievermogen van de Albanese landbouw belemmeren, aldus een onderzoek van de Wereldbank [bron].
Deskundigen menen dat Albanië het moeilijk zal krijgen om regionale en EU-markten te betreden. Het onvermogen van Albanië om binnen de EU te concurreren is te wijten aan een tweetal beperkingen: overmatige landfragmentatie, waardoor schaalvoordelen niet te behalen zijn; en een ongeschoolde beroepsbevolking en een laagtechnologisch productieproces, wat leidt tot grote inefficiënties in het hele productieproces.
Volgens de Wereldbank zijn er twee producten, waarmee Albanië de grootste kans maakt om succesvol te exporteren: olijfolie en watermeloenen.
Olijfolie
Uit het onderzoek van de Wereldbank blijkt dat Albanië redelijk concurrerend kan zijn op de exportmarkt voor olijfolie, dankzij de verhoogde productie na een Europese subsidie voor de aanplant van negen miljoen bomen tussen 2009 en 2015.
"Albanië is de productieleider op de Westelijke Balkan, maar de productie bedraagt momenteel slechts 0,6% van de olieproductie van de EU en kan zelfs niet aan de binnenlandse vraag voldoen," aldus het onderzoek.
"Deze aanzienlijk toegenomen productiebasis zal naar verwachting echter niet zijn volledige productiepotentieel bereiken, omdat de landbouwmethoden in Albanië inefficiënt blijven, waardoor de kosten voor het onderhoud van olijfboomgaarden stijgen en de opbrengst afneemt," voegt het rapport eraan toe.
Door de overmatige versnippering van landbouwgrond en een gemiddelde olijfboomgaardgrootte van naar schatting 0,2 tot 0,4 hectare in 2012, stellen experts van de Wereldbank dat Albanië niet in voldoende hoeveelheden kan produceren om een belangrijke speler te worden op de Europese markt.
Watermeloen
De watermeloen is voor Albanië een van de belangrijkere exportproducten, maar het exportbereik beperkt zich bijna volledig tot haar buurlanden op de Balkan. Volgens een onderzoek van de Wereldbank ontvangt buurland Kosovo bijna tweederde van de totale export.
"Watermeloenen zijn maar kort houdbaar en de productie ervan is arbeidsintensief en weersgevoelig. De lage lonen, het gunstige klimaat en de ligging van Albanië maken het een uitstekende kandidaat om de watermeloenmarkt van de EU te bevoorraden.
Bovendien is Albanië geografisch gezien geschikt voor de productie van watermeloenen in het vroege seizoen, die tegen een hoge prijs kunnen worden verkocht. Hoewel de vervoerskosten voor Albanese watermeloenen lager zijn dan die van haar directe concurrenten, zorgen inefficiënte logistiek en productiepraktijken ervoor dat het Albanese product het in kwantiteit en kwaliteit aflegt tegen marktleider Griekenland," aldus het onderzoek.
Tot slot
Concluderend moeten de opstellers van het rapport toegeven dat Albanië economisch gezien nog ver verwijderd is van de Europese markten.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten