[17] De valse wereld van extra vierge olijfolie

Extra vierge lijfolie is een natuurproduct dat met liefde wordt behandeld door iedereen in de keten. Je zou kunnen zeggen dat extra vierge van boom tot bord met veel zorg wordt omringd.
De kleur en smaak van de olijfolie zijn afhankelijk van de cultivar. Die kleur kan variëren van lichtgeel tot diepgroen, terwijl de smaak kan variëren van boterig tot grassig en je voelt zelfs een peperig gevoel achter in je keel.

Extra vierge olijfolie wordt verkregen door de eerste, koude persing van olijven zo kort mogelijk na de pluk. Door het plukken en het vervoer raken olijven altijd iets beschadigd en neemt de zuurgraad toe. Dus hoe lager de zuurgraad van olijfolie, hoe hoger de kwaliteit.

Europese normen voor de kwaliteit van olijfolie.
De Europese Commissie heeft enkele definities vastgesteld om de consument duidelijk te maken welke kwaliteit olijfolie hoort bij welke zuurgraad.
- Extra vierge olijfolie: 'Extra Maagdelijke' Olijfolie van de eerste persing. Olijfolie met een gehalte aan vrije vetzuren van niet meer dan 0.8 gram per 100 gram;
- Vierge Olijfolie: 'Maagdelijke' Olijfolie met een gehalte aan vrije vetzuren van niet meer dan 2.0 gram per 100 gram;
- Lampante Olijfolie: 'Lampolie'. Niet geschikt voor menselijke consumptie, maar werd (en wordt) gebruikt voor verlichting. Met deze benaming wordt iedere olijfolie aangeduid met een hogere zuurgraad dan 2.0%, inclusief Vierge olijfolie die is verontreinigd en niet meer aan de eisen voldoet.

Grote olijfolieproducenten leveren veel aan grote supermarktketens en die zetten altijd druk om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

Onder druk wordt alles vloeibaar, zo luidt een gezegde en dat is ook hier het geval. Die producenten verrichten een tweede en soms zelfs derde persing op de olijvenpulp. Dan wordt gebruik gemaakt van verhitting en zelfs chemicaliën. Het resultaat is uiteraard een olijfolie die vrijwel ongeschikt is voor consumptie. Het is bijna lampante olijfolie.

Kwaliteit zakt onder prijsdruk supermarkten.
Maar die fabrikanten hebben een trucje verzonnen: ze mengen die troep, die ze olijfolie noemen, met net genoeg extra vierge olijfolie om die belangrijke grens van 0.8 gram vrije vetzuren per 100 gram te behalen. In de supermarkt ligt deze olie dus als extra vierge in de schappen voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Bovendien staat het etiket vaak ook bol van de onwaarheden. Een steekproef van het Olijfolie Instituut bij de drie grootste Nederlandse supermarkten toonde aan dat 74% van de flessen olijfolie, gelabeld als extra vierge, niet voldoet aan de etikettering. In sommige gevallen was zo erg dat de olijfolie bestempeld zou moeten worden als lampolie (lampante) en niet meer geschikt is voor menselijke consumptie.

Die supermarktolie mist alles wat een goede olijfolie zo gezond maakt. Zelfs de heerlijke geur en smaak is verdwenen. Ruik eens aan zo'n fles en je ontdekt dat die extra vierge olijfolie vaak geurt naar nat karton of naar helemaal niets. Niets is overgebleven van die boterige tot grassige geur.
De perfecte extra vierge olijfolie van Aljeta.
De extra vierge olijfolie van Aljeta is alles wat de olijfolie uit de supermarkt niet is. Aljeta heeft wél die liefde voor het natuurproduct. Geen wonder dat een onafhankelijke producent als Aljeta het predicaat GOUD heeft verkregen van het toonaangevende Olijfolie Instituut.

Volgens dat Olijfolie Instituut is de extra vierge olijfolie van Aljeta van 'excellente kwaliteit als het gaat om smaak, complexiteit en harmonie'.

Goede extra vierge olijfolie kost bij inkoop (in bulk) al €7 tot €10 per liter en die prijs stijgt ieder jaar verder. Dan komen er nog de kosten van afvullen, etiketteren en vervoer bij.

Zo'n perfecte extra vierge olijfolie mag daarom best iets duurder zijn dan die 'olijfolie' uit de supermarkt.

Koop je Albanese Aljeta extra vierge olijfolie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten